fredag 27 februari 2009

Hästen, eller "int klar ma oss utn n häst int?"


Hur försörjde Lars Svensson sig och sin stora familj? Jag har hört det berättas men jag kan ej återge alla turer och detaljer i familjens historia. Men det handlade om jord- och skogsbruk, förståss, men med inhopp i turistnäringen i egenskap av ägare till ett gästgiveri! Håksåsen? Här måste någon annan rycka ut och berätta!
Nå, hur det nu va med det så hamnar vi så småningom i det ämnet rubriken anger. HÄSTAR!
Nuförtiden har vi bil-skojare (GM) men redan då fanns dom på plats (Bilbolaget, Gundts och Berners) och spred förtret! Men då fanns inga miljöbovar - bara hästskojare. Lars Svensson med söner hade rykte om sig att vara super-hederliga, vad jag minns i alla fall. Eller va det nåt könstigt med nån hästsperma o nått varmblod? Nääe!
När man följde farsan på Östersundstravet fick man ibland se Axel och/eller Kalle Svensson i hästägardress: vit-o-gul-randig (?). Romin & Rempo. Men det VÄRSTA: damer FICK TÄVLA och det gjorde Astrid, Kalles fru. Hon körde stentufft och vann för jämnan, minns jag. Från ÖP har jag tyvärr bara Kalle på bild. Och mer ska följa - vänta bara! Och glöm inte kolla in i Jamtlis bildarkiv, där finns givetvis familjen Svensson med: http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?page=1&vemnamn=axel+svensson&rader=3&Kolumner=5&numinset=3&FotoId=81130

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar